головной свет авто на диодах LED HEADLAMP

Здесь собрана теория по светодиодах, их установки и подключении.
Ответить
Аватара пользователя
marlboro_
Сообщения: 141
Зарегистрирован: 06 авг 2008, 12:28
Откуда: СПб
Контактная информация:

головной свет авто на диодах LED HEADLAMP

Сообщение marlboro_ » 23 июл 2009, 23:45

Я думаю уже пора.
Наткнулся после недолгих поисков на интересную статью:
Lexus First to Use White LED Headlight
http://techon.nikkeibp.co.jp/article/HO ... 25/136768/

потом понял что в новом примусе, который начали продавать с этого лета в европе тоже ближний на диодах !!!

суть наглядно на картинках:
Изображение

Изображение
Brightness, Power, Heat
Technological development is rapid in white LEDs, and already there are products boasting emission efficiencies of 100lm/W, surpassing that of florescent, HID and other lights. Many designs offer 100lm or more optical flux from a single white LED, accelerating application in lighting uses. The new Lexus headlight uses five white LEDs with optical fluxes of 400lm, providing sufficient brightness for the low beam (Fig 1a).

According to Koito Manufacturing, getting the idea to market was not a trivial task, thanks to problems like ensuring sufficient brightness, reducing power consumption and handling generated heat. They resolved them through joint development of a white LED with Nichia Corp of Japan.

Brightness needed to be at least 20Mcd/m2, equivalent to a halogen light. Existing white LEDs only output several Mcd/m2. The solution was to mount four large (about 1mm square) blue LED chips in a single package, with 2.5W (700mA input current) per chip, for a total of 10W (Fig 1b). This design pushed the brightness up to 25Mcd/m2 (Fig 1c).

When significant wattage is pushed to a single chip, however, emission efficiency drops. Compared to an HID light, the actual performance of the headlight was only 40lm/W, increasing power consumption. Koito Manufacturing improved optical utilization efficiency by providing each white LED light with different flux distribution characteristics to create a distribution pattern (Fig 2a). Optical loss is considerably less than when a complex distribution pattern is created using a single light.

The structure of white LEDs used for high beams was also reviewed. These headlights need a light distribution pattern slightly below the horizontal. Conventionally the light is partially blocked to create this distribution, but engineers instead use a mirror called a beam shaper to shift the light beam slightly above the horizontal (Fig 2b).

Through these and other measures, at least half of the total beam flux of the white LEDs is emitted from the headlights, which is dramatically higher than the efficiencies of HID or halogen headlights usually achieving only about a third. As a result,
power consumption is the same as the high-end HID headlights used in the Lexus LS460.

The service life of the white LEDs was also extended through innovations in handling heating. The LED headlight module had to fit into the same mounting space as the HID lights used in the LS460, which meant that only a limited volume was available to handle heat. First engineers improved the LED chips so that bond could withstand temperatures of 150*C. The chips are encapsulated on top with glass to minimize thermal degradation when in use. Compared to more commonly-used materials such as epoxy and silicone resins, this provides stable brightness for 8,000 hours of operation at a bond temperature of 115*C. Competing products are said to show a performance drop-off of at least 10% after only 5,000 hours.

To allow heat to escape from the white LED, headlight bodies are provided with radiation fins and heat pipes. Many LED headlight prototypes feature both fins and cooling fans to radiate heat, but the addition of a cooling fan requires a larger headlight module. The solution was to use a heat pipe full of distilled water, transferring the heat without the need for a cooling fan.
c языком надеюсь дружите )
а то набивать влом )
LED Solutions

masha_xiii
Сообщения: 17
Зарегистрирован: 07 окт 2008, 07:43

Re: головной свет авто на диодах LED HEADLAMP

Сообщение masha_xiii » 24 июл 2009, 06:31

Не простая конструкция :roll:

Nijaz
Сообщения: 8
Зарегистрирован: 19 авг 2009, 14:42
Пол: Мужской

Re: головной свет авто на диодах LED HEADLAMP

Сообщение Nijaz » 19 авг 2009, 21:17

видел на форуме как данную фару разбирали, светодиоды реально мощные

Аватара пользователя
marlboro_
Сообщения: 141
Зарегистрирован: 06 авг 2008, 12:28
Откуда: СПб
Контактная информация:

Re: Death Note 1-110 (completed) `

Сообщение marlboro_ » 11 сен 2009, 11:22

еще интересная инфа по этой тематике, на этот раз от Luxeon

Изображение

Изображение

Изображение

даташит во вложении.
админам - не дает добавить вложение, типа нет места
LED Solutions

Аватара пользователя
shura1977
Сообщения: 351
Зарегистрирован: 29 апр 2008, 18:34
Пол: Мужской
Откуда: Украина, Луцк

Re: головной свет авто на диодах LED HEADLAMP

Сообщение shura1977 » 11 сен 2009, 17:47

А цена?
Изображение Изображение

Аватара пользователя
marlboro_
Сообщения: 141
Зарегистрирован: 06 авг 2008, 12:28
Откуда: СПб
Контактная информация:

Re: головной свет авто на диодах LED HEADLAMP

Сообщение marlboro_ » 11 сен 2009, 21:59

shura1977 писал(а):А цена?
Официальных цен еще нет.
LED Solutions

Аватара пользователя
marlboro_
Сообщения: 141
Зарегистрирован: 06 авг 2008, 12:28
Откуда: СПб
Контактная информация:

Re: головной свет авто на диодах LED HEADLAMP

Сообщение marlboro_ » 22 сен 2011, 17:19

Вообще зашел на форум сегодня как раз для этой темы и зацепился за другие:

из новенького:
OSRAM представило специальные диоды для головного автосвета:

http://www.osram-os.com/osram_os/EN/Pre ... ypes_e.pdf
http://www.osram-os.com/osram_os/EN/Pre ... ation.html

Заметьте определенное сходство с тем, что уже год как показывает филипс:
http://www.philipslumileds.com/products/luxeon-altilon

те-же 4 чипа в ряд, на токе 700мА = и поток модуля порядка 500 - 600 лм на рабочем режиме.

Скажем уже стало понятно, что головнной свет на диодах будет иметь однозначно модульную конструкцию практически у всех авто производителей, и кол-во модулей в фаре будет варьироваться в районе 3 до 5 ....
Это естественно без учета дневных ходовых огней, столь популярных в последние пару лет ))))

итак получаем 600*4 примерно 2400Лм с источника света, ну вполне ...
не ксенон конечно по потоку, но и не галоген 55Вт )))
что-то среднее,
в чем же кайф ?

А кайф по всей видимости кроется в оптике, как мы понимаем ксеноновая лампа кроме своей хрупкости нежности и времени запуска еще и жарит во все стороны, нужно свет собрать, направить и отправить в линзу со шторкой - в такой системе потери не могут быть малы, минимум 30 - 40% света теряется на формировании.
Как будет с диодами ? пока не понятно, что точно понятно выход света уже не в 360° а в как максимум 140 160 судя по спецификации .... правда нормальных оптических моделей для вторичной оптики автомобильного головного света пока найти не удалось ...
как говорится поживем увидим...
LED Solutions

Аватара пользователя
marlboro_
Сообщения: 141
Зарегистрирован: 06 авг 2008, 12:28
Откуда: СПб
Контактная информация:

Re: головной свет авто на диодах LED HEADLAMP

Сообщение marlboro_ » 20 окт 2011, 10:31

немного научной фантастики :)

Светлое будущее. BMW показала перспективный головной свет
http://auto.mail.ru/article.html?id=35511
LED Solutions

Ответить